Kontakt 24/7: +48 694 481 802 | info@whseo.pl

Praktyczny przewodnik po Narzędziach dla webmasterów

Praktyczny przewodnik po Narzędziach dla webmasterów

„Narzędzia Google dla Webmasterów”, które dalej będę nazywał po prostu GWT to aplikacja internetowa, która dostarcza wartościowych danych i umożliwia kontrolę nad Twoją witryną. Jeśli zajmujesz się optymalizacją stron internetowych, a w swojej praktyce nie wykorzystujesz GWT, to albo korzystasz z płatnych narzędzi pobierających dane z GWT, albo masz teraz świetną okazję do rozwinięcia swojego zestawu narzędzi.

GWT daje olbrzymie możliwości, ale musisz poświecić trochę czasu, aby dowiedzieć się jak je używać. Przedstawiam Ci praktyczny zbiór kluczowych funkcji Narzędzi dla webmasterów.

Pierwsze kroki

Jeżeli nie masz jeszcze zainstalowanych Narzędzi dla Webmasterów, zainstaluj je to od razu. Jest to bardzo proste i zajmie Ci tylko chwilę. Po prostu wejdź na stronę: www.google.com/webmasters/tools, zaloguj się za pomocą Twojego konta Gmail i kliknij „dodaj stronę”.

Dodawanie nowej strony do GWT

Następnie zobaczysz kilka opcji umożliwiających weryfikację, czy jesteś uprawniony do zarządzania stroną. Wybierz opcję, która będzie dla Ciebie najprostsza.

Dodaj każdą wersję swojej strony internetowej

Największym błędem jaki popełniają  użytkownicy GWT jest nie dodanie wszystkich wersji każdej strony, którą administrują, a jest to bardzo proste. Dodanie tylko jednej wersji strony skutkuje ograniczeniem ilości pozyskiwanych danych. W najlepszym wypadku ogranicza to Twoją wiedzę na temat stanu witryny. W najgorszym może prowadzić do kosztownych błędów.

Jeśli masz domeny mojadomena.pl i mojainnadomena.pl powinieneś dodać do GWT każdą z tych domen.

Należy dodać również wszystkie subdomeny. Jeśli masz subdomenę blog.mojadomena.pl i subdomenę www.mojadomena.pl dodaj każdą z nich. Jeśli dodasz jedynie www.mojadomena.pl to dane w GWT będą dotyczyć jedynie tej subdomeny.

Jeśli masz domeny mojainnadomena.pl oraz www.mojainnadomena.pl – dodaj każdą z nich (a później pozbądź się problemu zduplikowanych treści).

Jeśli Twoje strony występują pod adresem http://mojadomena.pl oraz https://mojadomena.pl dodaj każdą z nich.

Zamapiętaj

Jeśli możesz coś zmienić na lewo od nazwy domeny i wpisując zmieniony w ten sposób URL w pole adresu przeglądarki wciąż możesz dostać się na Twoją stronę www, dodaj ten URL do GWT. Więcej informacji jakie rodzaje witryn możesz dodawać znajdziesz tutaj.

Wiadomości dla witryny

Od czasu do czasu GWT może wysłać Ci powiadomienie o istotnych kwestiach dotyczących Twojej strony internetowej. Upewnij się, że ustawiłeś otrzymywanie wiadomości, dzięki temu będziesz otrzymywał powiadomienia e-mail. Wiadomość e-mail może zawierać informacje o niektórych problemach z dostępem do strony, wzroście błędów indeksowania, nienaturalnych błędach w linkowaniu, powiadomienia o malware na stronie i inne.

GWT - otrzymywanie wiadomości

Uwaga

GWT nie skanuje Twojej strony non-stop. Zazwyczaj występują opóźnienia pomiędzy powstaniem problemu, a powiadomieniem o nim. Mogą wystąpić również takie problemy, o których GWT Cię nie poinformuje. Z pewnością warto otrzymywać powiadomienia z GWT. Pamiętaj jednak, że nie zastępują one innych środków ograniczających ryzyko, a są jedynie dodatkową linią obrony.

Korzystaj z pomocy

W Centrum Pomocy Google znajduje się wiele rzeczowych artykułów, to istna skarbnica wiedzy na temat SEO. Jeśli klikniesz przycisk pomocy otrzymasz artykuły powiązane z przeglądanym przez Ciebie działem GWT. Warto robić to jak najczęściej ponieważ artykuły w Centrum Pomocy świetnie wyjaśniają różne typy danych zawarte w raportach.

Centrum Pomocy

Pamiętaj

GWT jest jedynie narzędziem i nie zastępuje zdrowego rozsądku. Zanim podejmiesz jakąś decyzję upewnij się, że to co prezentują dane jest tym co myślisz, że prezentują oraz że oznaczają dokładnie to co sądzisz, że oznaczają. Często z danych dostępnych w GWT można wyciągnąć istotne wnioski, ale należy je jeszcze zweryfikować.

Niestety artykuły w Centrum Pomocy są często niespójne, suche, pozbawione zdjęć oraz pragmatycznych spostrzeżeń na co zwrócić uwagę. Dlatego też postaram się opisać to narzędzie w bardziej przystępny sposób.

Status w wyszukiwarce

Dane strukturalne

dane strukturalne

Mam nadzieję, że wiesz już w jaki sposób Google wykorzystuje znaczniki schema.org w fragmentach rozszerzonych, które są wyświetlane na stronach wyników wyszukiwania. Poprzez wdrożenie właściwych znaczników możesz wyświetlać w wynikach wyszukiwania więcej informacji i zwiększyć przez to współczynnik klikalności  (CTR).

fragmenty rozszerzone w wynikach google

Jeśli dane strukturalne są dla Ciebie ważne, raport danych strukturalnych w GWT może Ci bardzo pomóc. Przeglądając statystyki danych strukturalnych dla Twojej witryny jako całości oraz filtrując je według rodzaju danych możesz sprawdzić, czy Google prawidłowo zbiera dane strukturalne. Możesz także poznać szczegóły dotyczące poszczególnych fragmentów rozszerzonych oraz zbadać, czy nie występują w nich błędy. Jeśli dane nie są prawidłowo wyświetlane lub nie odpowiadają Twoim oczekiwaniom, określ stronę która powinna je wyświetlać i przetestuj ją za pomocą narzędzia do testowania danych strukturalnych.

błędy w fragmentach rozszerzonychUdoskonalenia HTML

Sekcja udoskonalenia HTML może nie tylko pomóc Ci poprawić wygląd Twoich wyników wyszukiwania lecz także znaleźć możliwości optymalizacji tagów tytułowych i rozwiązać problem duplikatów treści.

Udoskonalenia HTMLZnajdź tytuły i opisy, które powinny zostać poprawione

Raport w sekcji udoskonalenia HTML flaguje strony, które nie są zgodne z następującymi wskazówkami dla webmasterów dotyczącymi metatagów title i description:

  • Metatagi mają być unikalne dla każdej ze stron,
  • Metatagi mają zawierać informację o tym co znajdziesz na stronie,
  • Metatagi nie mogą być za długie, bo zostaną obcięte.

Wyeliminuj duplikaty

Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że złą praktyką jest posiadanie podstron niezawierających unikalnej treści. Pierwszym krokiem w rozwiązaniu problemu zduplikowanej treści jest znalezienie podstron, które taką treść zawierają.

W GWT możesz sprawdzić, które podstrony zawierają zduplikowane meta opisy i tagi tytułowe. Możesz je również łatwo wyeksportować i analizować w arkuszu kalkulacyjnym.

pobieranie danych na temat powielnych meta opisów

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że powodem występowania podwójnych tytułów są zduplikowane całe podstrony. Choć istnieją również inne sposoby na znajdowanie duplikatów (można do tego wykorzystać narzędzie Screaming Frog) jednak zaletą tej metody jest to, że pokazuje zduplikowane strony zaindeksowane w Google.

Zastrzeżenie do sekcji „zawartość niemożliwa do zaindeksowania”

Pracowałem na niezliczonych stronach, na których znajduje się zawartość, która wydaje się być niemożliwa do indeksowania, czy nawet odczytania przez wyszukiwarki. Nie znajduje to jednak odzwierciedlenia w sekcji „zawartość niemożliwa do zaindeksowania”. Nie mam pojęcia co może znaleźć się w tej sekcji i bardzo chciałbym się dowiedzieć. Jedyny monit, który znam to:

Nie znaleźliśmy żadnych problemów związanych z niemożliwą do indeksowania zawartością Twojej witryny.

i  występuje on nawet wtedy, gdy wydawałoby się, że treści są niemożliwe do zaindeksowania więc należy zachować ostrożność wyciągając wnioski na podstawie tych danych.

Linki witryny

Wyszukaj w Google korzystając z trybu prywatnego w swojej przeglądarce:

tryb prywatny w przeglądarce

Prawdopodobnie w wynikach ukazała Ci się Twoja strona wraz z linkami do różnych podstron.

linki do podstron

Czy to właściwe linki? Czasami zdarza się, że linki prowadzą do podstron, które mają niską konwersję tudzież niezbyt dobrze wyglądają. Możesz wtedy przesunąć w dół adres URL linku do podstrony.

Jeśli masz dużo ruchu na frazy związane z marką, a w wynikach wyszukiwania występują nieodpowiednie linki, taka zmiana przyniesie Ci dobre i szybkie rezultaty. Największe korzyści będą w wypadku, gdy linki kierują do podstron, na których znajduje się produkt, który został już wyprzedany czy promocja, która już się zakończyła

Uwaga

Zanim zaczniesz manipulować linkami upewnij się, że to co chcesz zrobić jest właściwe. Zależnie od personalizacji, miejsca, w którym przebywasz, czy urządzenia, na którym korzystasz z internetu, linki do podstron mogą być różne. Linki, które widzisz mogą nie być tymi samymi, które widzą inni. Ponadto linki, które uważasz za niewłaściwe, mogą być tymi, które chcą kliknąć inni ludzie.

Jeśli zdecydowana większość ruchu na Twojej stronie z Google pochodzi z kliknięć w linki do podstron (co możesz określić poprzez analizę wyszukiwanych haseł – sprawdź czy zawierają nazwę Twojej marki – jak ro zrobić jest napisane poniżej) określ konwersję i zaangażowanie na konkretnych podstronach, stosując w tym celu raporty w Google Analytics i filtrowanie dla ruchu organicznego. W ten sposób uzyskasz informację, które strony najlepiej wyświetlać w linkach do podstron.

Ruch związany z wyszukiwaniem

Wyszukiwane hasła

Dział „wyszukiwane hasła” jest chyba najważniejszym działem w sekcji „ruch związany z wyszukiwaniem”, a może nawet w całym GWT. Informacje tutaj zawarte są wykorzystywane w wielu płatnych narzędziach SEO.

wyszukiwane hasłaZnajdziesz tu między innymi:

  • liczbę wyświetleń strony,
  • liczbę kliknięć,
  • współczynnik klikalności (CTR),
  • średnią pozycję w wyszukiwarce.

Powyższe dane mogą być przedstawione w dwóch wymiarach:

  • najczęstsze zapytania
  • najpopularniejsze podstrony

Możesz filtrować dane według kraju, rodzaju wyników wyszukiwania (sieć, urządzenia przenośne, wideo, grafika) oraz liczby wyszukiwań. Możesz także wyeksportować te dane do arkusza kalkulacyjnego.

Ograniczenia

Dane z sekcji wyszukiwane hasła stają się coraz popularniejsze, od czasu kiedy Google przestało wyświetlać w Google Analytics dane dotyczące skuteczności słów kluczowych zastępując je not provided. Niestety, mimo że wyszukiwane hasła są jednym z najlepszych sposobów na wypełnienie luki stworzonej przez not provided, daleko im do bycia kompletną alternatywą. Dlaczego?

  • nie ma żadnych wskaźników informujących o konwersji i zaangażowaniu z konkretnych słów kluczowych,
  • nie ma dodatkowych wymiarów takich jak „pora dnia”,
  • nie wszystkie słowa kluczowe są pokazywane,
  • „kliknięcia” w tym raporcie różnią się technicznie od „kliknięć” (sesji) w GA,
  • dane historyczne dotyczą tylko ostatnich 3 miesięcy (poniżej będzie napisane jak to obejść).

Napisałem, że wyszukiwane hasła to najważniejszy dział GWT. Czego zatem możesz się tutaj dowiedzieć?

Po pierwsze możesz dowiedzieć się, jakie słowa ludzie wpisują w Google, aby trafić na Twoją stronę. Prawdopodobnie wiesz też w jaki sposób zrobić użytek z informacji o pozycjach, na których Twoja strona wyświetla się w Google pod podanymi frazami. Poniżej kilka istotnych spostrzeżeń.

Strony nie HTML

Przypuszczam, że wiele, jeśli nie większość, osób pracujących w marketingu internetowym nigdy nie spojrzało na dane o ruchu z wyszukiwarek na stronach w formacie pdf czy innych plikach do pobrania.

wyszukiwanie plików pdf

Domyślnie Google Analytics wyświetla dane jedynie ze stron w HTML. Prosta metoda na uzyskanie danych o wyszukiwaniu nieHTMLowych stron to przejście na stronie raportu wyszukiwanych haseł do zakładki najpopularniejsze strony i… wciśnięcie ctfl+f. Następnie wystarczy wpisać rozszerzenie pliku np. .pdf. Skoro znajduje się w URLu zostanie wyszukane.

Wideo i grafiki

Czasami warto odfiltrować i przeanalizować osobno zapytania z sieci wyszukiwania i z wyszukiwarki grafik. Analizując dane dotyczące grafik należy pamiętać, że liczba kliknięć nie jest jednoznaczna z liczbą wizyt, szczególnie w wypadku zdjęć. Za każdym razem, kiedy porównasz dane dotyczące kliknięć w obrazki (dostępne w GWT) z danymi dotyczącymi wizyt z obrazków (dostępne w GA) otrzymasz zupełnie różne wyniki. Liczba kliknięć w GWT będzie znacznie większa niż liczba wizyt w GA. Jest tak ponieważ nie każda osoba, która kliknie i obejrzy obrazek przejdzie na stronę HTML, na którym ten obrazek jest umieszczony.

Aby określić ruch z obrazków w Google Analytics wykonaj poniższe czynności:

  1. Przejdź do działu pozyskiwanie->cały ruch
  2. Ustaw filtr zaawansowany na źródło zawierające „google” i ścieżkę odesłania dopasowaną do wyrażeń regularnych images|mgres|imagedetail

Liczba wejść z obrazów w Google

Nie zweryfikowałem tego na sto procent, ale jestem niemal pewien, że GWT zlicza wszystkie kliknięcia w obrazek w wynikach wyszukiwania, a nie tylko te, które przekierowują do Twojej strony.

Uwaga

Grafiki mają niezwykle dużą liczbę wyświetleń i niski CTR w porównaniu do innych wymiarów (sieć, wideo, urządzenia przenośne) więc mogą wypaczyć dane.

Urządzenia przenośne

Użytkownicy mobilni częstą będą wyszukiwali innych haseł niż niemobilni. Na przykład bardziej prawdopodobne jest, że użytkownik korzystający z telefonu lub tabletu będzie chciał wyszukać sklepu znajdującego się gdzieś nieopodal jego lokalizacji. Wykorzystaj dane znajdujące się w wyszukiwanych hasłach, aby poznać jakie różnice występują w wypadku użytkowników Twojej witryny.

urządzenia przenośne filtr w GWTInnym pytaniem, które warto zadać jest: „czy pozycje dla tych samych słów kluczowych w zwykłych wynikach wyszukiwania oraz dla urządzeń mobilnych znacząco się od siebie różnią?”. Jeśli tak, to być może powinieneś zoptymalizować swoją stronę pod kątem urządzeń mobilnych?

Analiza CTR

Analizując współczynnik klikalności możesz wywnioskować w jaki sposób możesz udoskonalić swoją witrynę. W jaki sposób?

Po pierwsze analiza CTR pomoże Ci zrozumieć korelację między pozycją w wynikach wyszukiwania, a liczbą kliknięć.

Po drugie, CTR pomoże Ci zrozumieć wyniki wyszukiwania dla Twojej niszy. Czasami CTR jest wysoce uzależniony od zewnętrznych czynników takich jak:

  • konkurencja,
  • wielu reklamodawców,
  • wiele specjalnych wyników takich jak bogate fragmenty rozszerzone, obrazy, mapki.

Zrozumienie, które z wyszukiwanych haseł mają niższy CTR pomoże Ci w przyszłości lepiej kształtować strategię SEO.

Po trzecie, czasami CTR jest czymś, nad czym masz kontrolę i możesz go poprawić. CTR poniżej średniej może wskazywać na możliwość wykorzystania fragmentów rozszerzonych lub udoskonalenia meta opisów.

Aby wykonać powyższe analizy, musisz jednak wiedzieć jaki jest średni CTR. Możesz to ustalić na podstawie różnych badań zewnętrznych.

CTR-w-wynikach-wyszukiwania-Google-620x354

Możesz także przyjąć średni CTR dla Twoich danych. Aby tego dokonać wyeksportuj odpowiednie dane z GWT do arkusza kalkulacyjnego, następnie stosując filtry wyizoluj wyszukiwane hasła, które znajdują się na określonej pozycji i wyciągnij średnią dla tej pozycji.

Zupełnie inną kwestią jest CTR na nazwę Twojej marki. Z pewnością chciałbyś, aby był on na poziomie 100%. O ile z reguły nie jest to możliwe, warto sprawdzić, czy istnieje możliwość zajęcia większej liczby wyników w SERPach.

Jak pozyskać więcej danych w wyszukiwanych hasłach

Integracja Narzędzi dla Webmasterów z Google Analytics

Wyświetlenie danych na temat wyszukiwanych haseł w Google Analytics jest bardzo proste. Wystarczy w GA przejść do sekcji: pozyskiwanie->Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO)->strony docelowe. Jeśli jeszcze nie połączyłeś kont GWT z GA zobaczysz komunikat taki jak poniżej:

połączenie GWT z GA

Teraz wystarczy kliknąć „Skonfiguruj udostępnianie danych Narzędzi dla Webmasterów” i postępować według wskazówek.

Ograniczenia połączonych kont GWT i GA

Jednym z ograniczeń jest to, że można podłączyć tylko jedno konto GWT do jednego konta GA i konto GWT może być tylko dla jednej subdomeny więc jeśli masz kilka subdomen będą wyświetlane tylko niektóre dane. <br />Innym ograniczeniem jest to, że w GA nie możesz przeglądać danych dotyczących wyszukiwanych haseł dla poszczególnych stron docelowych.

Eksportowanie słów kluczowych dla konkretnych podstron

Informacja o słowach kluczowych bez informacji do jakich podstron kierują jest jak koń bez siodła. Niestety GWT nie pozwala pobrać danych na temat wyszukiwanych haseł wraz z informacją na temat strony docelowej w inny sposób niż poprzez klikanie w każdą stronę w raporcie po kolei. Na szczęście Noah Haibach z lunametrics.com stworzył skryptozakładkę, która automatycznie „klika” na każdej stronie i pobiera potrzebne dane.

Automatyczny eksport

Jednym z problemów w raportach na temat wyszukiwanych haseł jest to, że sięgają jedynie 90 dni wstecz. Oczywistym rozwiązaniem tego problemu jest okresowe pobieranie danych. Pobieranie można zautomatyzować za pomocą odpowiednich skryptów w Pythonie lub w PHP.

Linki do Twojej witryny

W Narzędziach dla Webmasterów możesz znaleźć całkiem przyzwoite informacje na temat linków prowadzących do Twojej witryny. Jednak nie jest to rozwiązanie najlepsze z możliwych. Znacznie bardziej szczegółowe dane, szczególnie jeśli chodzi o jakość linków oferuje płatne narzędzie opensiteexplorer.org. Dobrym narzędziem jest również MajesticSEO, w którym znajdziesz najwięcej danych na temat linków.

Darmowe MajesticSEO

Jeśli połączysz konto MajesticSEO ze swoim kontem GWT będziesz mógł wygenerować darmowy raport dla swojej witryny. Warto to wykorzystać, bo ceny nie należą do najniższych.

Poniżej znajdziesz kilka spostrzeżeń dotyczących linków do Twojej witryny w GWT.

Źródła największej liczby linków

Nikt nie przeszukuje stron internetowych tak kompleksowo jak Google. Google posiada dane na temat linków, których nie ma w żadnym innym narzędziu choć nie zawsze te dane są widoczne w GWT. Możesz pobrać dane na temat linkujących do Ciebie domen i przeanalizować je w arkuszu kalkulacyjnym. Może Ci się to przydać kiedy chcesz sprawdzić, jakie strony linkują do Ciebie lub chcesz uzupełnić dane pobrane z innych narzędzi.

Treść najczęściej wskazywana przez linki

W tym miejscu znajdziesz informacje na temat tego, które z podstron są najlepiej podlinkowane. Sprawdzenie, które strony zdobywają najwięcej linków i dlaczego może być bardzo ważnym elementem Twojej strategii pozycjonowania.

Jak wyglądają linki do Twoich danych

Obecnie anchory nie są już tak istotnie jak były kiedyś jednak nadal warto zwracać na nie uwagę. Niestety GWT pokazuje maksymalnie 200 anchorów.

Indeks Google

Stan indeksowania

Liczba zaindeksowanych podstron jest jednym z największych problemów każdego specjalisty SEO. Jeśli w Google są zaindeksowane strony, które nie powinny być widoczne może mieć to bardzo negatywny wpływ na współczynnik odrzuceń, a co za tym idzie jakość ruchu z wyszukiwarki.

Często występuje też inny problem – strony, które powinny być zaindeksowane nie chcą się zaindeksować. W Internecie można znaleźć wiele historii o tym, jak ruch z wyszukiwarki został zablokowany przez błędnie skonfigurowany plik robots.txt, dopisany w nieodpowiednim miejscu atrybut rel=”nofollow”, czy rel=”canonical”. Często takie błędy nie są wyłapywane od razu ponieważ Google uznaje je dopiero po pewnym czasie.

zakładka zaawansowane w stanie indeksowania

Koniecznie zajrzyj do zakładki „zaawansowane” w sekcji stan indeksowania i zwróć uwagę na liczbę stron zaindeksowanych, usuniętych oraz wykluczonych w pliku robots.txt. Jeśli liczby te posiadają nieoczekiwane przez Ciebie wartości koniecznie zbadaj przyczynę takiego stanu rzeczy.

Błędy indeksowania

Błędy 404

błędy indeksowania

404 to kod odpowiedzi HTTP występujący w wypadku, gdy strona lub podstrona o określonym adresie URL nie została odnaleziona lub nie istnieje. GWT zgłasza błąd 404 w momencie, gdy robot wyszukiwarki indeksuje link URL, z którym nie jest powiązana żadna istniejąca strona. Najczęstszym powodem takiego stanu rzeczy są literówki w adresie URL lub usunięcie tudzież przeniesienie pod inny URL podstrony, do której wciąż kierują linki. W każdym wypadku błędy 404 są szkodliwe zarówno dla użytkownika, który nie znajduje tego czego szukał jak i dla SEO.

Uwaga

Wiele z błędów 404 wymienionych w GWT to przestarzałe „fałszywe alarmy” lub wywołane przez szkodliwe linki z spamowych stron, których i tak nikt nie odwiedza. Takie „błędy” po uprzednim sprawdzeniu możesz zignorować lub przekierować za pomocą 301 na stronę, która w ten sposó linkuje.

Problem błędów 404 możesz rozwiązać stosując przekierowanie 301 do podstrony która powinna ukazywać się po wpisaniu adresu wywołującego błąd, albo poprzez stworzenie odpowiedniej podstrony z adresem URL wywołującym błąd. Rozwiązanie należy wybrać na podstawie tego, co będzie lepsze dla użytkownika.

Zwróć uwagę, że możesz kliknąć przycisk „oznacz jako poprawione”, aby uzyskać bardziej aktualne dane.

Pozostałe błędy indeksowania

błąd 403 - odmowa dostępu

Błędy 404 to najczęściej występujące z błędów są jednak inne, którym również warto poświęcić uwagę. Na przykład błędy 403, 500 i 503 mogą wynikać m.in. z:

  • zapętlenia skryptu,
  • błędnie zbudowanego zapytania do bazy danych,
  • przekroczenia limitu jednoczesnych połączeń do serwera,
  • nieodpowiednich uprawnień dla katalogów lub plików na serwerze,
  • przekroczenia czasu odpowiedzi serwera,
  • nieprawidłowych wpisów w .htaccess.

GWT poinformuje Cię o wszystkich błędach tego typu choć przyczynę i rozwiązanie musisz znaleźć na własną rękę.

Uwaga

GWT nie poinformują Cię o błędach takich jak nieodpowiednie użycie tagu meta robots, czy przekierowaniach 302.

Mapy witryn

Mapa witryny służy do informowania Google oraz innych wyszukiwarek, które podstrony Twojej witryny powinny być przeszukiwane i indeksowane. Mapa witryny jest szczególnie istotna w przypadku dużych serwisów z często aktualizowaną zawartością (portale, sklepy internetowe).

mapa witryny

Google nie gwarantuje, że będzie przestrzegać danych zawartych w mapie witryny jednak praktyka pokazuje, że prawidłowo skonstruowana, wolna od błędów i na bieżąco aktualizowana mapa witryny znacznie zwiększa prawdopodobieństwo zaindeksowania nowych podstron.

Stworzenie poprawnej mapy witryny wcale nie jest proste, szczególnie jeśli używasz specjalnych map dla obrazów, plików wideo, czy urządzeń mobilnych. Aby się upewnić, że Twoja mapa strony jest stworzona prawidłowo warto dodać ją w GWT. Zalecane jest sprawdzenie mapy strony przed jej dodaniem, a kto lepiej sprawdzi Twoją mapę niż samo Google? Aby przetestować mapę wystarczy kliknąć „dodaj/testuj mapę witryny”, a następnie: „testuj mapę witryny”.

Uwaga

Sprawdzaj regularnie, czy nie występują błędy z mapą witryny. Często błędy z mapą są związane z większymi problemami na stronie.

Ponadto należy zwrócić uwagę na stosunek liczby zgłoszonych URLi (tudzież zdjęć, filmów itp.) do liczby zaindeksowanych. Zazwyczaj nie jest to 100%, ale jednym z nadrzędnych celów SEO jest zaindeksowanie wszystkich adresów, które powinny wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Najtrudniejszą rzeczą jest odkrycie, które strony nie są indeksowane.

To warto wiedzieć

Jeśli nie zostały zaindeksowane ważne dla Ciebie podstrony istnieje kilka sposobów na poprawę stanu indeksowania. Na przykład możesz dodać lub dostosować tagi w mapie witryny:

  • Tag <priority> informuje wyszukiwarkę jak ważny jest dany URL.
  • Tag <changefreq> wskazuje jak często strona jest aktualizowana (np. linkami do nowych stron).

Powodem niezaindeksowanych podstron może być również brak linków prowadzących do nich lub brak unikalnej treści na tych podstronach.

Parametry w URL-ach

Kiedy otworzysz ten raport po raz pierwszy zobaczysz informację:

Obecnie podczas indeksowania Twojej witryny przez Googlebota nie występują żadne problemy, zatem nie musisz konfigurować parametrów adresu URL. (Nieprawidłowe skonfigurowanie parametrów może spowodować usunięcie stron Twojej witryny z naszego indeksu, dlatego zalecamy użycie tego narzędzia tylko w razie konieczności).  Użyj tej funkcji, tylko jeśli w pełni znasz działanie parametrów. Nieprawidłowe wykluczenie URL-i może doprowadzić do zniknięcia wielu stron z wyników wyszukiwania.

W każdym razie można tu znaleźć kilka użytecznych opcji.

Kiedy robię audyt SEO zwracam szczególną uwagę na parametry stosowane w URLach. Sprawdzam w jaki sposób są wykorzystywane na stronie, czy nie prowadzą do tworzenia nie informacyjnych URLi oraz czy nie powodują duplikacji treści.

Uwaga

Nie musisz się przejmować parametrem UTM, który jest związany z Google Analytics i jest świetnie rozumiany przez Google.

Jednym ze sposobów, aby znaleźć adresy URL zawierające parametry jest wyszukanie w Google hasła: „inurl:?twoj_parametr=site:twojastrona.pl” w ten sposób uzyskasz informację, które parametry są indeksowane. Inna metoda polega na wyszukiwaniu parametrów w wynikach indeksowania witryny.

Powyższa analiza pozwoli na znalezienie zduplikowanych stron, które należy poprawić. Oczywiście można skonfigurować parametry w GWT jednak to narzędzie powinno być wykorzystywane w ostateczności i jak informuje Google – z dużą ostrożnością.


 

Mam nadzieję, że w ten poradnik do Narzędzi dla webmasterów będzie dla Ciebie przydatny.

Czy są jakieś funkcje, na temat których chciałbyś dowiedzieć się więcej?

A może masz swoje własne spostrzeżenia, którymi chcesz się podzielić?

Zostaw komentarz, a w przyszłości postaram się udoskonalić i zaktualizować ten poradnik.


 

Artykuł został napisany na podstawie artykułu: „How to Use Google Webmaster Tools for SEO” autorstwa Reida Bandremera.

Komentarzy (6)

  • Artur Reply

    Napracował się Konrad i zasłużył na porządnego szera, u mnie też poszło już z samego rana.

    Maj 28, 2014 at 10:37 am
  • Tomasz Reply

    No to nie ukrywam, że trochę się napisałeś! Artykuł wyczerpuje chyba wszystkie możliwe informacje na temat GWT. Pozdrawiam.

    Maj 28, 2014 at 8:22 am
  • zaczku Reply

    Zauważyłem że w poradniku nie ma informacji o tym czym różnią się 2 liczby przedstawiające np. wyświetlenia witryny. Jedna to ta czarna pod niebieskim kwadratem, druga mniejsza szara zaraz pod nią. Jaka jest między nimi różnica?

    Maj 28, 2014 at 7:33 am
    • Przemek Sztal Reply

      Pierwsza liczba (czarna czcionka), to całkowita liczba wyświetleń/kliknięć. Pod tymi liczbami znajdują się liczby o nazwie „Wyświetlanie” (szara czcionka), które pokazują jakiej liczby wwyświetleń/kliknięć dotyczą dane w tabeli. Lista ta nie jest kompletna stąd wartości są odpowiednio mniejsze od całkowitej liczby wyświetleń/kliknięć.

      Maj 28, 2014 at 8:36 am
  • Paweł Reply

    No zajebiscie opracowane :) Ide sherować :D

    Maj 28, 2014 at 6:58 am
  • Adam Reply

    Bardzo bardzo rozbudowany artykuł.Będę go przesyłał klientom gdyż są w nim w sposób zwięzły opisane wszystkie najważniejsze elementy w jaki sposób mogą sprawdzić moją przeprowadzoną optymalizacje.

    Maj 27, 2014 at 12:22 pm

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: